Abstract
Haugianism
appeared at the very end of the 18th century and took a particular
place in Norwegian history. Its mentor, Hans Nielsen Hauge (1771 –
1824) is still today a symbol for religious awakening, national
resurgence and democratic aspiration in the Norwegian national
imagination.
Far
from those constructs, that are sometimes far too “mythifying”,
Haugianism develops in 1796 as a complete movement where religious
ideology justifies and legitimizes a strict socioeconomical
organization for the community of believers. Haugianism, which was
here clearly inspired by the Moravian brothers, characterizes the
transition between pietisms and the 19th century’s resurgence
movement. Haugianism also developed an early form of modern activism,
mobilizing media networks, as well as associative, commercial and
political ones. However Hans Nielsen’s arrest in 1804 put a
provisory stop, but not an end, to the movement. Haugianism will
indeed recover some of its dynamism with the entry in the Norwegian
parliament of the first haugian parlementarian during the 1830’s.
With
a focus on the movement’s sociological dimension we will explore
the predicator’s and the movement’s place in the nation’s young
modern narrative after 1814.
Résumé
Apparu
à l’extrême-fin du XVIIIe siècle, le haugianisme occupe une
place particulière dans l’histoire norvégienne. Son mentor, Hans
Nielsen Hauge (1771-1824) est encore aujourd’hui une figure qui
symbolise l’éveil religieux, l’essor national et l’aspiration
démocratique dans l’imaginaire national norvégien.
Loin
de ces constructions parfois excessivement « mythifiantes », le
haugianisme se développe en 1796 sous la forme d’un mouvement
complet où l’idéologie religieuse justifie et légitime une
stricte organisation socioéconomique de la communauté des croyants.
Puisant ici une inspiration évidente chez les frères moraves, le
haugianisme caractérise alors la transition qui s’opère entre les
piétismes et les réveils du XIXe siècle, tout en développant une
forme naissante de militantisme moderne, qui mobilise réseaux
médiatiques, commerciaux, associatifs et politiques. Mais
l’arrestation de Hans Nielsen en 1804 marque l’arrêt provisoire,
non pas la fin, du mouvement. Le haugianisme retrouve en effet un
certain dynamisme avec l’intégration des premiers députés
haugiens au Parlement norvégien au cours des années 1830.
Insistant
sur la description sociologique de ce mouvement, nous nous
interrogerons à terme sur la figure du prédicateur et du mouvement
dans le récit moderne de la jeune nation après 1814.